Wednesday, January 25, 2012

Sambungan.. Kritikan Pada Blog Klinik Muallij

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah, ambo tengok bahasa kawan kita ini lunak sedikit.. Walaupun, teman tengok kawan kita ini delete komen teman dalam blog dia. mungkin tidak mahu meraikan pendapat berbeza dari pendapatnya.

Bagaimanapun, masih lagi dipertahankan kritikan beliau pada pendapat maksud Syeikh Daud Al-Fatani adakah maksud tahi anjing itu secara direct translation (bahan buangan anjing) ataupun bermaksud pokok tahi anjing.

Jadi, nak bagitahu kawan kita beberapa perkara. teguran ini dibuat setelah dipertimbangkan kewajarannya.

Pertama

Kritikan mengikut Dewan Bahasa bererti

2. teguran keras, kecaman, bidasan; mengkritik 1. membuat analisis dan penilaian tentang karya seni, sastera, dsb: seorang yg tidak pernah menghasilkan sesuatu karya sastera masih dapat ~ cerpen, novel, ataupun sajak; 2. memperkatakan (mengulas dsb) keburukan atau kelemahan sesuatu atau seseorang; ~ hebat (keras, pedas) mengecam, membidas, mencela: menerusi watak-wataknya pengarang ~ pedas akan masyarakat hari ini; dia menafikan pernah menuduh atau ~ penuntut-penuntut maktab tersebut; kritikan 1. kritik (analisis, penilaian, dan ulasan terhadap sesuatu karya sastera dll); 2. kritik (ulasan atau kata-kata) tentang ke­burukan (kelemahan dsb) seseorang atau sesuatu, kecaman; pengkritik orang yg mengkritik, pembidas: kita memerlukan banyak ~ sastera yg berkebolehan; para ~ dr negeri-negeri lain telah memuji karya pelukis-pelukis Malaysia yg dipamerkan itu.


Tuan Klinik Muallij,


Pertama

Untuk maqam enta, enta nak kritik syeikh daud patani jauh panggang dari api. Kalaulah miker gatal sangat nak menulis, sebaiknye ikut contoh teman bagi ni.. kalau teman jadi miker, teman akan tulis 'ulasan pada kitab sekian2', dimana ulasan itu adalah lebih lunak didengar. Sbb ikut DBP huraian bererti tafsiran tentang sesuatu perkara, bku huraian isi buku. Jangan terikut-ikut dengan penulisan-penulisan Dr. Maza kritik2 ni... Ulasan, kalau maksud syeikh daud fatani, pokok tahi anjing takde masalah.. kalau maksud tahi anjing betul, ade perbezaan pandangan.. sekian2.. kesimpulan, saya cenderung ambil pendapat,tanpa prejudis sekian, sekian...... tu barulah beradab dengan ulama'


Kedua.

Enta sebut zhon, zhon.. husnu zhon.. suu'u zhon.. miker sendiri dalam penulisan miker ada tak husnu zhoon dengan syeikh daud.. ni ulama' muktabar alam melayu ni syeikh, dikaji orang penulisannya bertahun-tahun. anak muridnya dicari-cari... kalau enta ade husnu zhoon, enta mesti ade bagi macam ada maksudkan dalam pertama tadi.. miker berprasangka dengan syeikh daud..

Sebabnye teman dah sebut, dalam kitab dulu-dulu, bila bab-bab herba, memang tidak disebut perkataan 'pokok' di depan, sebab tabib-tabib, muallij-muallij dah serba tahu.. bila sebut ni merujuk pada pokok, bila sebut macam ni, merujuk pada bukan herba (perkara sebenar).. sangkaan seperti ini lebih husnu zhoon (sangkaan baik) pada syeikh daud al-fatani... tu sebab elok perkataan ulasan, daripada perkataan kritikan. kalau salah pun, tidaklah seteruk benar mengkritik..

contohnya seperti berikut

i.tanduk rusa - pokok tanduk rusa
ii. misai kucingh - pokok misai kucing
iii. misai harimau - pokok misai harimau..


Ketiga.


"Ubat bagi penyakit gatal pula sebagaimana yang telah dicuba ialah ambil sedikit tahi anjing yang putih, dicampurkan dengan belerang dan dihancurkan serta disapu di tempat-tempat gatal, nescaya akan hilang gatalnya."


Tuan Klinik Muallij,

Dibawah saya pamerkan gambar tahi anjing untuk kita perhati sama-sama, yang mana yang tahi anjing yang putih tu... cuba tunjuk kat mana dlm gambar.... saya nampak semua hitam/coklat.. mana yang putih tu? jadi perawat ini, selain daripada sifat ikhlas, kena ada sifat bijaksana, tajam pemerhatian.. sesuka hati je cakap perubatan orang siam begitu, setakat yang teman tanye pada guru google, tak jumpa lagi 'thai medication using dog waste/shit'...

Kesimpulan...

Jangan pening2.. tak pasti, tak faham, keluarkan aje... banyak lagi kaedah rawatan boleh guna.. delete je post tu, okeh ?






Tidak dinyatakan dengan jelas adakah itu tahi anjing atau pokok tahi anjing (dipanggil rumput tahi babi, ara batu, selasih dandi, sianggit, tambuk-tambak jantan yang menjadi ubat untuk menyembuhkan penyakit siflis dan cirit-birit. Daunnya disapu pada luka-Iuka kecil, bengkak, seliuh dan bisul di badan selain dibuat ubat cirit berdarah begitu juga bunganya yang berwarna biru). Tidak dinyatakan 'pokok' atau 'bunga' atau 'akar' pada kalimah tahi anjing itu. Tidak pula disebut "Pokok Ekor Anjing" yang menjadi ubat jerawat". Ada antara Ustaz di pondok berselisih hal ini, ada yang mengatakan pokok tahi anjing, ada juga mengatakan tahi anjing yang mana terdapat rukhsah untuk menjadikannya ia penawar sakit kulit. Allah telah mencela persangkaan (zhon) yang tidak kuat (marjuh) dalam banyak ayat, diantaranya: firman Allah

وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلا ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا

Dan kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan saja. Sesungguhnya persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran (Yuunus : 36)

Yang jelasnya, itulah tahi anjing iaitu sejenis najis dari haiwan kerana ianya kaedah pengubatan orang siam di Thailand. Oleh itu saya lebih cenderung dengan huraian yang menyokong bahagian daruratnya kerana tidak mengambil persangkaan.

2 comments:

  1. Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

    ReplyDelete
  2. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    ReplyDelete