Monday, January 30, 2012

Penyakit & Rawatan

Assalamualaikum wbt,

Menjadi lumrah setiap sesuatu di dunia ini sering berlawanan. Seperti manusia yang sihat, kadang-kadang diuji dengan kesakitan atau penyakit, untuk tidak lain mendekatkan diri kepada Allah s.w.t. dengan melahirkan rasa syukur kepadanya.

Penyakit dikenalpasti melalui gejala-gejala yang timbul. Sebagai contoh, migrain - kepala sakit dan berdenyut, demam - suhu badan berubah , kencing manis -gula di dalam darah dan urin, batu karang - sakit ketika membuang air, terasa sakit di buah pinggang. Bagaimanapun, tidak setiap masa kita dapat mengenalpasti penyakit tersebut daripada gejala yang timbul. Sebagai contoh, masalah kulit tetapi punca nya ialah Penyakit Kelamin (STD@Sexual Transmit Disease)

Penyakit juga dibahagikan kepada pelbagai kategori iaitu
  • penyakit fizikal
  • penyakit rohani
  • penyakit mental

Seorang perawat (doktor, tabib, dan pawang) hanya mempunyai dua pilihan, iaitu merawat penyakit tersebut iaitu penyakit tersebut dicabut hingga ke 'akarnya' mengikut ilmu yang dipelajari atau mengawal penyakit tersebut melalui ubat-ubatan (herba, ubat kimia) ataupun perubahan cara hidup (lifestyle) seperti diet (kawalan makanan), berpantang, senaman (regangan atau pernafasan), zikir-zikir, mantera dan jampi atau sebagainya.

Setiap bangsa di dunia mempunyai sistem tersendiri untuk merawat penyakit. Antara sistemnya ialah seperti berikut

  • perubatan allopathy - pembedahan, ubatan kimia, terapi hormon dan sebagainya
  • perubatan cina - sensei (herba), akupuntur, bekam, senaman (taichi, qigong)
  • perubatan melayu - urut, senaman (senaman tua, senaman silat), bekam, mantera, jampi
  • perubatan india - ayurveda (herba), senaman (yoga), mantera
  • perubatan islam - merangkumi semua perubatan yang diiktiraf oleh syara' beserta bacaan- bacaan ruqyah dari Al-Qur'an dan Al-Hadith


Di Malaysia, masyarakat Islam khususnya bertuah kerana terdapat pelbagai kaedah rawatan yang dapat dicuba untuk merawat penyakit

1 comment:

  1. Hello semua, saya adalah wanita paling gembira di Dunia sekarang. Terima kasih kepada En Ricksimpsonhempoilhealthcare@gmail.com yang saya beli minyak Hemp/ganja untuk menyembuhkan kanser Payudara saya yang berpanjangan dan penyakit kanser Kulit Bapa saya. Ia seperti hidup di Neraka untuk Keluarga saya, tidak sehingga seorang Rakan memperkenalkan saya kepada Encik Rick. Saya Di Sini untuk Mengembalikan segala Kemuliaan kepada Tuhan dan kepada minyak Encik Rick Simpson. Tuhan Memberkati Anda Rick kerana menyelamatkan nyawa saya dan Bapa saya. Jika Anda Pesakit Kanser, Epilepsi, Hiv, Diabetes atau Penyakit lain? Hanya Email dia sekarang untuk membuat pesanan pada Minyak. Dia adalah Protokol Kanser Sejati. E-mel: Ricksimpsonhempoilhealthcare@gmail.com . Jadi saya mengarahkan Anda kepada En Rick hari ini, Protokol Kanser Terunggul. Sekali lagi terima kasih Encik Rick saya akan menyertai Anda untuk Membasmi Kanser dan Penyakit lain di Bumi. Terima kasih atas Kerja Baik Anda.

    ReplyDelete